Svenska Aerogel moves to new location
October 1, 2012

On October 1st the company Svenska Aerogel moves into Ericsson’s old premises in Avaström in Gävle.

In Swedish:

Svenska Aerogel flyttar in i Avaström

Den första oktober flyttar företaget Svenska Aerogel in i Ericsson’s gamla lokaler i Avaström i Gävle. Företaget utvecklar bl a sitt material Quartzene® för isoleringstillämpningar.

Svenska Aerogel tog i början av året in 10 miljon kronor från bl.a. Energimyndigheten, ALMI och Re-Cap i expansionskapital. Under året har sedan företaget jobbat tillsammans med Rejlers med att planera produktionsuppbyggnaden. Lämpligaste lokal för att samla det växande företaget har visat sig vara Avaström och i förra veckan blev hyresavtalet klart med Fastpartner. Redan den första oktober kommer kontor och labbverksamheten att flytta in.

Här kommer sedan även produktionsanläggningen av materialet att finnas. Senare tas beslut om produktionsstart och tanken är att den första produktionsenheten med en kapacitet att i enskift producera 150 ton Quartzene® per år ska stå klar i slutet av 2013.

Svenska Aerogel har, baserat på egen forskning, utvecklat en patenterad och flexibel metod för att producera en högeffektiv variant av det mycket lätta och porösa materialet aerogel till en signifikant lägre kostnad än vad som tidigare har varit möjligt. Bolagets egna material, Quartzene®, är mer miljövänligt än andra aerogelmaterial och framförallt väsentligt billigare. Materialet kan användas i många sammanhang.  Isolering är idag ett huvudspår.

Läs mer om flytten på:

Choose language