Ledande biltillverkare utvärderar Quartzene
19 oktober, 2017
En ledande tillverkare av bilar i premiumsegmentet fortsätter sin utvärdering efter positiva resultat av Nasdaq First North-listade Svenska Aerogels lösning Quartzene. Biltillverkaren utvärderar Quartzene både för bilar som drivs av förbränningsmotorer och med el.

Quartzene – som är en variant på supermaterialet Aerogel – har extremt bra isolerande egenskaper och passar därför för att blandas i färg för de delar i en bil som genom förbränningsmotorn är exponerad mot hög värme. Biltillverkaren utvärderar även Quartzene för sina elbilsmodeller. Elbilar kan säga ha motsatt problem eftersom de blir kalla då motorn inte alstrar någon värme. Värmeisolerande färger och ytskikt väntas användas till stor del för att förbättra isoleringen i elbilar då de ger en bra funktion och är lätta att applicera industriellt.

– Vårt patenterade material Quartzene har inte bara mycket bra egenskaper, utan det är också mycket kostnadseffektivt vilket öppnar upp för en mängd nya användningsområden, som exempelvis bilbranschen, säger Anders Lundström, vd för Svenska Aerogel.

Den här utvärderingen väntas pågå i 12 – 18 månader.

• aerogel_logo_pos_v05.png
  • quartzene_lockup_pos_v05.png