Svenska Aerogel lanserar ytterligare en version av Quartzene – Möter efterfrågan från tillverkare av värmeisolerande färg
19 september, 2018
Nasdaq First North-listade Svenska Aerogel  lanserar nu ytterligare en version av sitt patenterade aerogel material – Quartzene, som tack vare sin extremt porösa struktur kan förbättra termisk isolering i ett antal applikationer. Den nya versionen är extremt hydrofob – vattenavstötande – en förutsättning för att långsiktigt fungera i vattenburna färger. Svenska Aerogel har kontakter med 200 färgtillverkare som nu ges chansen att testa den nya kvalitén i sina projekt att ta fram värmeisolerande färger.

Värmeisolerande färger tillhör de marknader som Svenska Aerogel prioriterar och bolaget har redan upparbetade relationer med ett antal färgtillverkare. Flera utvecklingsprojekt pågår därför nu runt om i världen. Återkopplingen har visat att många kunder behöver en mer vattenavstötande kvalité, och detta har varit ledstjärnan för ett omfattande utvecklingsarbete på Svenska Aerogel. Som resultat introduceras nu en ny förbättrad kvalité till marknaden.

- Vi ser en betydande potential för vår kraftigt vattenavstötande Quartzene, säger Anders Lundström, vd för Svenska Aerogel.

För ytterligare information kontakta:

Anders Lundström, vd Svenska Aerogel , 070 656 8042, anders.lundstrom@aerogel.se

Roland Ek, produktchef Svenska Aerogel 070 592 9843, roland.ek@aerogel.se

Svenska Aerogel  har utvecklat nästa generation av materialet aerogel under varumärket Quartzene®. Genom en patenterad framställningsprocess kan Quartzene® erbjuda bättre prestanda och ett lägre pris än traditionell aerogel. Svenska Aerogel fokuserar på affärsområdena Termisk Isolering, Färg&Ytskikt och Filtrering. Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North och FNCA är Certified Adviser.

Gävle 2018-09-19