Svenska Aerogel Holding AB (publ) signerar Letter of Intent med Worlée Chemie GmbH
9 december, 2019
Ett samarbete om introduktion och marknadsutveckling av Quartzene har formaliserats i ett Letter of Intent mellan Svenska Aerogel Holding AB (Publ) och Worlée Chemie, Tyskland.

Framgångsrikt samarbete för Svenska Aerogel och Worlée Chemie. Teamen möttes senast i november på China Coat i Shanghai.

Sara Wengström, Account Manager Svenska Aerogel

Torsten Adebahr, Head of Traded Products Division Worlée Chemie GmbH

Roland Ek, Product Manager Svenska Aerogel

Samarbetet om introduktion och marknadsutveckling av Quartzene syftar till att utveckla affärer inom ett flertal applikationer och ger Svenska Aerogel tillgång till Worleés växande nätverk av kunder. Worlée kommer att få distribueringsrättigheter i vissa regioner internationellt och utforska synergier mellan Quartzene och andra råvaror i sin produktportfölj.

Worlée Chemie är ett väletablerat privatägt tyskt företag verksamt på den internationella marknaden. De producerar och distribuerar ett brett sortiment av bindemedel och tillsatser för olika färg- och ytskiktsprodukter. Worlée har distribution i mer än 50 länder och rapporterar en försäljning för 2018 på 126 miljoner EUR.  Bolagen har samarbetat en längre tid för att utvärdera Quartzenes egenskaper och resultaten är mycket positiva. Svenska Aerogels investering i en ny energieffektiv tillverkningsprocess medger en utökning produktionskapaciteten till kommersiella volymer.

Termiskt isolering är ett fokusområde för Svenska Aerogel. Quartzene är extremt poröst och har utmärkta isolerande egenskaper. Det är dessutom miljövänligt, kan inte brinna och tål mycket höga temperaturer utan att förändras. Därmed kan Quartzene förbättra egenskaperna hos många olika material och produkter inom isolering.

• Letter of Intent Worlee (2).jpg